WeLcOme 2 Lyalina WoRlD (ليالينا)
عـزيـزي الـزائـر / عـزيـزتـي الـزائـرة يـرجـي التـكـرم بـتـسجبـل الـدخـول اذا كـنـت عـضـو مـعـنا
او التـسجيـل ان لم تــكـن عـضـو وتـرغـب في الانـضـمـام الـي أسـرة الـمنـتدي
سنتشرف بتسجيلك مـعنا ..... ادارة المنتدي

WeLcOme 2 Lyalina WoRlD (ليـالـينا)
الـتمــيـز هــو شـعـارنا

( نحن لا ندعم اى برامج هاكر او اختراق او اى استخدام غير مشروع للبرامح )


(¯`·._.·(الاخوه الكرام/المنتدى منتداكم انشئ لخدمتكم فساهموا معنا للنهوض به)·._.·`¯)
 
الرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالمجموعاتقائمة الاعضاءالتسجيلدخول
يقدم الموقع اخر البرامج الموجودة على المواقع لتكون بين يديك كما يمكنك الموقع من طلب آى برنامج او كراك او سيريال او كيجن لاى برنامج قديم او جديد حتى وان كنت زائر لنا ولست عضو & بتسجيلك سوف تحصل على كل جديد فى عالم البرامج لتكون بين يديك دون عناء البحث عنها فى محركات البحث وان كنت من زوارنا اكتب لنا فى قسم الطلبات نحن لا ندعى الكمال ولاكن ندعى التميز & زوارنا الكرام يتم التسجيل مرة واحدة فلا تهدر هذه الفرصه فى اختبار الموقع
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
مؤسس المنتدى - 2340
 
حلاوة روح - 796
 
زهرة المنتدى - 591
 
احلي بنوته - 530
 
UNI - 344
 
toty - 343
 
AsOoL MoOoT - 317
 
ميرنا - 300
 
magic - 274
 
روجينا - 256
 
المواضيع الأخيرة
» أحدث أنواع السيارات بأقل الأسعار & تورست كار &
الجمعة 07 سبتمبر 2012, 9:03 am من طرف touristcar

» مشاكل المازربورد وحلولها
السبت 14 يوليو 2012, 1:54 pm من طرف سهيل الفندي

» جميع حلقات المسلسل الاجنبي Charmed SE03 Full الموسم الثالث مترجم
الثلاثاء 20 مارس 2012, 4:02 pm من طرف nanamoon

» مكتبه تورنتات اهداء منى الى ليالينا
الإثنين 16 يناير 2012, 9:56 pm من طرف عكوز

» أحدث أنواع السيارات والليموزين والخدمات السياحية
الأربعاء 07 ديسمبر 2011, 6:03 am من طرف touristcar

» أحدث أنواع السيارات والليموزين والخدمات السياحية
الأربعاء 07 ديسمبر 2011, 5:19 am من طرف touristcar

» شاهد قنوات art و قتوات show time والجزيره الرياضيه مجانا
السبت 19 نوفمبر 2011, 9:10 am من طرف ابو اوشه

» كيف احصل على تمارين تفصل الكتف عن الذراع
الجمعة 11 نوفمبر 2011, 7:41 am من طرف RealPlayer75

» ايجار سيارات زفاف وسياحة وليموزين
السبت 29 أكتوبر 2011, 2:12 am من طرف touristcar

برامج تهمك
 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 
اختر لغة المنتدى من هنا
أختر لغة المنتدى من هنا
.
عدد زوار الموقع
سجل الزوار

.: عدد زوار المنتدى :.

بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
لدعــم الفنــي والإقتــراحات
للدعــم الفنــي والإقتــراحات
جميع الحقوق محفوظة لدى منتديات ليالينا powered by elmelok
جميع المشاركات والمواضيع في موقع ليالينا تعبربالضرورة عن رأي إدارته بل تمثل وجهة نظر لمشرفيها mr.mohamed elmasry
 

شاطر | 
 

 رأيكم يهمنى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
حلاوة روح
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م


عدد الرسائل : 796
العمر : 24
المهنة :
الهواية :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 999
تاريخ التسجيل : 05/08/2008

مُساهمةموضوع: رأيكم يهمنى   السبت 12 ديسمبر 2009, 5:59 am

موضوع للشباب والبنات


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حتى في ارتكاب الأخطاء !!. نجد ان المجتمع يفّرق بين الشاب والفتاة .

فإذا ما تم ضبط شاب

وفتاة في وضع مخل أو وضع غير ذلك في مكان خاص او عام .
نرى الشباب يحصل على البراءة في فترة

وجيزة , ويتغاضى المجتمع عن أخطئه ويتناساه .

ونرى الشاب يواصل حياته وكأن شيئا لم يكن .
على الجانب الأخر ,يتعامل المجتمع مع البنت المخطئة على أنها
مجرمة , أو منحرفة , فهي أخطأت في حق

نفسها ,أسرتها ومجتمعها , ونجد الكل في حالة ترقب للنيل منها .
والحكم عليها بالإعدام , وتصبح منبوذة طيلة

حياتها , حتى فرصتها في الزواج تقل وقد تنعدم بعد أن تسقط من حسابات أي شاب يرغب يسعى الزواج .

وانا لااعني بكلامي هذا ان يتغااضى الانسان عن اخطاء
البشر سواء كان شاب او فتاه ولكن يجب ان يعطى الانسان فرصه اخرى بحياته ولكني اعني بالرحمه والرفق بالفتاه

فان كان الله وهو خالق كل شي وفوق كل شي جل وعلا يرضى ويغفر للكافر الذي عمل وعمل مايحلو له من ذنوب بعد توبته .....
فنحن البشر لانستطيع ان نصفح ونجدد البسمه في حياة ناس ماتو وهم احياااء!!!

فهل من العدل تحتمل الفتاه - وحدها - هذا الوزر,وتدفع الثمن خطئها طوال عمرها .............................؟؟؟

وهل نطلق العنان للشاب لكي يجرب .
لكي يخطئ بحجة "الطيش " والنزوات ....؟ و ما هي مسئولية المجتمع

_________________
[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مؤسس المنتدى
ADMIN
ADMIN


عدد الرسائل : 2340
العمر : 30
المهنة :
الهواية :
الفريق المفضل :
المزاج :
الأوسمة :
نقاط : 5105
تاريخ التسجيل : 15/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   السبت 12 ديسمبر 2009, 6:29 am

بصى انا مش بشارك فى ا ى موضوع بس انا عايز الفت نظرك انك فى مجتمع شرقى يعنى البنت بتتحاسب على اى صغيره قبل الكبيره وبعدين احنا مجتمع اساسه بيمشى على التقاليد والعادات من قديم الزمن يعنى صعب فى مجتمع عربى ان البنت تصاحب ممكن دون على اهلها انتى وحده من البنات على سبيل المثال ممكن تكون فى المنتديات ومععانا بس لو ولدتك عرفت بدا ممكن انها تعترض اقل مثال ممكن تقول لك دا حاجه ممكن انها تعطلك عن المذاكره وبعدين انتى بنت يعنى انتى لو لبسك مثلا ماسك على جسمك الف شاب هايمشى وراكى ومش بعيد ينامى عند بيتك وبعدين الحاجات اللى انتى بتحكى فيها دى الف سنه منظمات حقوق المرأه فى كل مكان بتقول ان المرأه زى الراجل فى كل حاجه ولو جينا وبصينا ان راى الدين غير كدا احنا ممكن نعمل كل حاجه من تحت لتحت يعنى ممكن البنت تخرج من ورى اهلها وتقابل كذا واحد وادام اهلها ملاك ولو اتقارنت البنت المصريه باى بنت تانيه هاتكون ولا شىء بعكس الولد , الولد ممكن يعمل للى هو عايزه فى كل حاجه والغلطه عند الولد غير الغلطه للبنت هو دا المجتمع الشرقى ممكن احنا نحاول نقلد حضاره الغرب بس مهما احنا عملنا ايآ كان الولد ولد والبنت بنت ( لو امتزج الزيت بالماء هاتتحقق معادلتك او هاتلاقى اللى انتى بدورى عليه )





_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://lyalina.mazikaraby.com
حلاوة روح
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م


عدد الرسائل : 796
العمر : 24
المهنة :
الهواية :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 999
تاريخ التسجيل : 05/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   السبت 12 ديسمبر 2009, 8:52 am

على فكره صدق او متصدقش حاجه ترجعلك

بس انا مامتى تعرف كل حاجه عنى لدرجه باسورد الميل بتاعى لانى مش بعمل غلط ولا عمرى هعمل

وموضوع انها تقولى ذاكرى اصلا محدش بيغصب حد على حاجه

دى حاجه ترجعلى بس انا اتحمل نتيجه غلطى فى الاخر

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ



وبعدين البنت بنت اه والولد ولد

دا ممكن نقول فى الشغل فى التصرفات

الحاجات اللى تليق بالراجل يعملها

واللى تليق بالبنت بتعملها


بس كمان لما بنت وولد زى منا بقول يكونوا فى وضع مخل

ربنا قال لو متجوزين يبقى عقوبتهم هما الاتنين الرجم حتى الموت

ولو مش متجوزين بيتجلدوا بس بجد مش فاكره كام جلده


بس مقالش البنت تتجلد والولد لا


ربنا ساوى بينهم فى الدنيا والاخر

ليه المجتمع يفرق بينهم


مش عارفه وجهه نظرى انا عرفت اوصلها ليكو ولا لاء

_________________
[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حلاوة روح
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م


عدد الرسائل : 796
العمر : 24
المهنة :
الهواية :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 999
تاريخ التسجيل : 05/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   السبت 12 ديسمبر 2009, 8:59 am

أنا لما نزلت التوبيك دا مكنتش عاوزه اقول

ان المراه بتتساوى مع الرجل

انا قصدى من الموضوع ليه مش بنساوى ما بين غلطاتهم


مع ان هما الاتنين جنس ولحم ودم وعندهم عقول بشريه زى بعض

وبيعرفوا يفرقوا بين الصح والغلط

_________________
[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
AsOoL MoOoT
عــــضو ســــــوبر


عدد الرسائل : 317
العمر : 38
المهنة :
الهواية :
الفريق المفضل :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 417
تاريخ التسجيل : 21/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   الأحد 13 ديسمبر 2009, 8:53 pm


مع احترامى ليكم
انا ليا رأى فى الموضوع ده

انا عاوز اقول ان المجتمع بيفرق فى الغلط من نحيه الشرف فى الولد والبنت علشان عدة اسباب

واولها ان فى اى غلط من اللى حضرتك بتقولى عليه ممكن البنت تفقد عزريتها من مره واحده
لكن الشاب لو عمل الشئ ده اى عدد معندوش حاجه يفقدها وهو ده اللى بيخلى الاحداث تدور على البنت

وحاجه كمان زى ما محمد فال البنت بتلفت النظر لان هى الشئ اللى مفروض ميكونش مكشوف ولاا سهل لاى شاب لكن بدال وقعت فى الغلط يبقى هى اللى وصلت نفسها انها تكون مطمع وهى اللى عليها حجم الغلط اكبر
مهو مش معقول واحد يعمل مع اى بنت اى شئ من الحجات دى من غير ما تكون البنت دى اغرته بأى شكل من الاشكال

مش كده ولاا ايه ؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مؤسس المنتدى
ADMIN
ADMIN


عدد الرسائل : 2340
العمر : 30
المهنة :
الهواية :
الفريق المفضل :
المزاج :
الأوسمة :
نقاط : 5105
تاريخ التسجيل : 15/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   الأحد 13 ديسمبر 2009, 10:06 pm

مشكور عسول على الايضاح مشكوره حلاوه روح على الموضوع

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://lyalina.mazikaraby.com
AsOoL MoOoT
عــــضو ســــــوبر


عدد الرسائل : 317
العمر : 38
المهنة :
الهواية :
الفريق المفضل :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 417
تاريخ التسجيل : 21/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   الإثنين 14 ديسمبر 2009, 1:13 am

أى خدمه




علشان تعرفوا قيمتنا



ثم ان المثل بيقول


( اللى عنده معزه يلمها ) مقلش اللى عنده جدى

حلوه دى
هههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حلاوة روح
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م
مـ،،ـراقـ،،ـب عـ،،ـا،،م


عدد الرسائل : 796
العمر : 24
المهنة :
الهواية :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 999
تاريخ التسجيل : 05/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   الإثنين 14 ديسمبر 2009, 2:04 am

لا والله متاكد انها لازم تكون عملت حاجه تغريه بيها

وجرايم الاغتصاب اللى احنا بنسمع عنها


بردوا الولد بيفلت منها

والبنت بتقع عليها المسؤليه

والمجتمع بيبعد عنها رغم انها ملهاش زنب فى حاجه

_________________
[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
AsOoL MoOoT
عــــضو ســــــوبر


عدد الرسائل : 317
العمر : 38
المهنة :
الهواية :
الفريق المفضل :
الدولة :
المزاج :
الجنس :
الأوسمة :
نقاط : 417
تاريخ التسجيل : 21/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: رأيكم يهمنى   الإثنين 14 ديسمبر 2009, 2:24 am


الاغتصاب يفرق


ومحدش يقدر يقول حاجه على واحده تم اغتصابها


لان ده شئ حصل غصب عنها


وانتى موضوعك محدد (( لو البت اتظبطت مع واحد )) حددى كلامك


ولاا انت عاوزه تلزقى فينا اى حاجه والسلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
رأيكم يهمنى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
WeLcOme 2 Lyalina WoRlD (ليالينا) :: الـ‘‘ــمـ‘‘ــنـ‘‘ــتـ‘‘ــدى الـ‘‘ــعـ‘‘ــام-
انتقل الى: